صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۸۸۰
سی‌وپنج سال پیش در چنین روزهایی حال و روز جنگ تحمیلی چگونه بود؟

پیگیری صدام  برای استخدام شش خلبان خارجی

پایگاه بصیرت / زینب گل‌محمدی

بی‌شک عملیات کربلای5 یکی از مهم‌ترین نبردهای هشت سال دفاع مقدس است. 35 سال پیش در چنین روزهایی، رزمندگان اسلام زیر آتش دشمن، ‌به نبرد جانفرسا ادامه می‌دادند و بررسی برخی اتفاقات در آستانه دهه فجر سال 1365 می‌تواند تصویر واقعی‌تری از آن روزها به ما ارائه دهد. برخی اتفاقات 10، 11 و 12 بهمن‌ماه این سال را خلاصه و موجز برای‌تان آورده‌ایم... .

 

جمعه 10 بهمن 1365

ـ نظامیان عراقی که در روز گذشته به قسمت‌هایی از منطقه سرپلِ تصرف شده رزمندگان سپاه و بسیج در غرب کانال پرورش ماهی دست یافته بودند، امروز نیز به تلاش خود ادامه دادند و با وجود مقاومت سرسختانه این رزمندگان، موفق شدند باز هم قسمت‌هایی از سرپل را پس بگیرند.

ـ شدت آتش و پاتک‌های ارتش عراق در منطقه عملیاتی کربلای5 موجب شد محسن رضایی، فرمانده کل سپاه از امام خمینی برای تأمین نیازهای تسلیحاتی این منطقه استمداد کند.

ـ فرماندهی نیروی زمینی سپاه در دو نامه جداگانه، به قرارگاه‌های عملیاتی قدس، کربلا، ‌نجف و نوح با تأکید بر لزوم احداث استحکامات مورد نیاز در همه خطوط پدافندی منطقه عملیاتی کربلای5، وظایف یگان‌های مستقر در این منطقه را در دستورالعملی ابلاغ کرد.

ـ در ادامه حمله جنگنده‌های عراقی به مناطق مسکونی، شهرهای خرم‌آباد، ‌باختران، ‌اراک، دزفول، بروجرد، قم، اسلام‌آباد، ‌همدان، سنندج،‌ دهلران، ‌ایلام و دو روستای هوفل شرقی و غربی و چند روستا در خرم‌آباد مورد حمله قرار گرفتند. دو شهر مرزی مریوان و بانه هم هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفت.

ـ صبح امروز یک کشتی در خلیج فارس، هدف حملات هوایی ارتش عراق قرار گرفت. عراقی‌ها مدعی شدند بعد از ظهر نیز به یک کشتی دیگر حمله کرده‌اند.

ـ رادیو صوت‌الجماهیر عراق در گفتاری بر ادامه جنگ شهرها و حمله به مناطق مسکونی ایران تأکید کرد.

ـ رسانه‌ها در تحلیل عملیات کربلای5 مطالبی از جمله نقش تسلیحات آمریکایی در این عملیات،‌ هدف جمهوری اسلامی از ادامه جنگ، ‌روحیه شهادت‌طلبی و تلفات نیروهای ایرانی را مورد توجه قرار می‌دهند.

ـ هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران راجع به تغییر موضع‌گیری اقتصادی جمهوری اسلامی و تأثیر جنگ بر اقتصاد، کنفرانس سران کشورهای اسلامی و ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا سخن گفت.

ـ هاشمی‌رفسنجانی در خطبه دوم نماز به بررسی و تحلیل وقایع مربوط به جنگ پرداخت و با اشاره به اهمیت بالای پیروزی عملیات کربلای5، نقش این پیروزی را در آینده جنگ، مهم برشمرد و افزود: «همه خبرنگاران خارجی که از مناطق جنگی بازدیده کرده‌اند، ‌اذعان داشته‌اند که ایران، ‌پیروزی مهمی به دست آورده است.»

ـ سرهنگ منصور ستاری به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد.

ـ علاوه بر ارسال نامه رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر زیمبابوه در خصوص آثار جنگ، برخی سازمان‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی هم تداوم جنگ را تخطئه و در مورد ادامه آن هشدار دادند. شایعه احتمال دخالت مصر در جنگ، نکته دیگری ‌است که مطرح شده بود.

ـ اجلاس سران کشورهای اسلامی در کویت و اخبار مرتبط با آن همچنان مورد توجه رسانه‌ها قرار دارد.

ـ کریستین ساینس مانیتور با اشاره به تلاش سران کنفرانس اسلامی برای پایان دادن به جنگ،‌ از نگرانی آنها از شیوع بنیادگرایی اسلامی خبر داد. رادیو مسکو هم پایان‌ دادن جنگ را مهم‌ترین دغدغه اجلاس کویت خواند.

ـ در پی انتشار گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا در مورد معاملات تسلیحاتی آمریکا و ایران، بررسی ابعاد و زوایای این ماجرا از جمله انگیزه ریگان و میزان نقش رژیم صهیونیستی، در دستور کار هیئت‌ها و کمیسیون‌های مربوطه اجلاس سران قرار گرفته است.

 

شنبه 11 بهمن 1365

ـ سرانجام ارتش عراق با افزایش فشار خود توانست رزمندگان سپاه و بسیج را در بیست‌وسومین روز حضورشان در سرپل غرب کانال پرورش ماهی، ‌به ترک این منطقه مجبور کند.

ـ ارتش عراق همزمان با تلاش خود در بخش شمالی منطقه عملیاتی، برای عقب راندن نیروهای قرارگاه قدس، از غرب کانال پرورش ماهی، در بخش جنوبی این منطقه نیز به منظور بازپس‌گیری دو سرپل غرب نهر جاسم و نوک شرقی جزیره صالحیه به رزمندگان دو قرارگاه کربلا و نجف هجوم بردند و فقط موفق شد سرپل صالحیه را پس بگیرد.

ـ امام خمینی به آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس شورای عالی دفاع و حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی، فرمانده عالی جنگ برای تأمین تجهیزات مورد نیاز منطقه عملیاتی کربلای5 تأکید کرد. فرمانده عالی جنگ هم از برگزاری نشستی در این خصوص خبر داد.

ـ در ادامه حملات عراق به مناطق مسکونی، امروز با بمباران شهرهای ارومیه، ‌کوهدشت، بروجرد،‌ میاندوآب، میانه، اصفهان، درود، تبریز، ‌قم، ‌سقز و اراک، عده زیادی مجروح و شهید شدند. شهرهای مرزی مریوان و بانه همچنان هدف عملیات توپخانه‌ای عراق قرار گرفت. شهر بغداد هم به تلافی بمباران شهرهای ایران، هدف یک موشک زمین به زمین قرار گرفت.

ـ در حالی که مکرر گفته می‌شود استمرار بمباران‌ها هیچ تأثیری در اراده سران جمهوری اسلامی برای ادامه جنگ نداشته است، رادیو بغداد در گفتارهای تهدیدآمیز خود بر تشدید حمله به شهرها تأکید کرد.

ـ رئیس شورای اجرایی گروه پارلمانی جمهوری اسلامی و شرکت‌کنندگان در کنفرانس اندیشه اسلامی، با ارسال‌ نامه‌هایی برای مسئولان سازمان‌های بین‌المللی، جنایات عراق در بمباران مناطق مسکونی و کشتار مردم غیر نظامی را محکوم کردند.

ـ در حالی که فرمانده عالی جنگ، پیروزی عملیات کربلای5 را قطعی و از تمایل عربستان برای همکاری در مورد آینده عراق خبر می‌دهد، ‌رسانه‌های غربی ضمن اشاره به روحیه بالای نیروهای ایرانی و نگرانی رژیم صهیونیستی از پیروزی ایران، از بن‌بست این عملیات خبر می‌دهند.

ـ هاشمی‌رفسنجانی در اجتماع اعضای لشکر10 سیدالشهدا(ع)، ‌ایران را در آستانه پیروزی در جنگ و بهره‌گیری از شش سال و نیم جهاد دانست.

ـ امروز، ضمن انتشار گزارش اعزام نیروهای داوطلب از شهرهای مختلف کشور، با صدور اعلامیه و تشکیل جلساتی از مردم برای حضور در سپاه صد هزار نفری حضرت مهدی(عج) دعوت شد.

ـ در جلسه بنیاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ‌زده، اعتبارات ترمیم خسارات استان‌های آسیب‌دیده اعلام شد.

ـ وزارت امور خارجه با صدور اعلامیه‌ای، اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در کویت را ناتوان از حل مسائل جهان اسلام دانست.

ـ سرپرست بنیاد امور مهاجران جنگ ضمن اشاره به جلوگیری از مهاجرت آوارگان مناطق بمباران شده به شهرهای قم و تهران، وضعیت نامطلوب مهاجران جنگی در قم و ایلام را ناشی از سوء مدیریت سابق در هزینه‌های ویژه مهاجران دانست.

 

یکشنبه 12 بهمن 1365

ـ به دنبال بازپس‌گیری دو سرپل رزمندگان سپاه و بسیج در غرب کانال ماهی، امروز جبهه خودی به اقدامات تأمینی برای جلوگیری از سقوط احتمالی سایر نقاط تصرف شده در منطقه عملیاتی کربلای5 مشغول بود.

ـ فرمانده کل سپاه با اشاره به نیاز مبرم سپاه به تجهیزات نظامی، لازمه ادامه جنگ را بسیج امکانات کشور دانست و درباره حکم دیروز امام خمینی توضیح داد.

ـ امروز علاوه بر بمباران شهرهای میانه، تویسرکان، سلماس،‌ شیراز، ‌مراغه و میاندوآب که منجر به شهادت صدها نفر شد، شهرهای بوشهر، ‌اصفهان، سنندج و ایلام هم مورد تهاجم جنگنده‌های عراقی قرار گرفتند. شهر عمادیه عراق به تلافی این حملات،‌ بمباران شد.

ـ یک کشتی ایرانی و یک کشتی قبرسی در خلیج‌فارس هدف حملات هوایی عراق قرار گرفتند.

ـ در حالی که بمباران‌ها مشکلات زیادی را در پی داشته و احتمال داده می‌شود بر اساس برنامه عراق برای فشار به ایران، ‌شهرهای بیشتری از جمله تهران مورد حمله واقع شوند، نخست‌وزیر، ‌ساخت پناهگاه‌های فردی و ساده با استفاده از بیل و کلنگ را بهترین راه مقابله با حملات هوایی دشمن دانست.

ـ علاوه بر تهدیدات همیشگی رادیو بغداد مبنی بر تشدید بمباران‌ شهرهای ایران در صورت ادامه جنگ، ‌معاون نخست‌وزیر عراق هم بر تشدید حملات به شهرها تأکید کرد.

ـ روحیه بالا و ایمان مذهبی نیروهای ایران در جبهه و حمایت مردم از ادامه جنگ از مهم‌ترین نکات مورد توجه خبرنگارانی است که از مناطق عملیاتی کربلای5 بازدید کرده‌اند. ساندی‌تلگراف در مقاله‌ای نوشت: «برخلاف اینکه معمولا مهم‌ترین نگرانی یک نیروی در حال جنگ،‌ مرگ است و برخلاف عراقی‌ها که در آن طرف شط‌العرب در مقابل ایران می‌جنگند، نیروهای ایرانی از مرگ نمی‌ترسند.»

ـ همزمان با ادامه رایزنی‌های بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین هفته‌نامه سادی‌میل زیمبابوه و هفته‌نامه الجماهیر، ارگان کمیته‌های انقلاب لیبی ضمن تأکید بر ضرورت پایان جنگ، ادامه جنگ را مورد انتقاد قرار دادند.

ـ همزمان با ادامه اعزام نیروهای مردمی به جبهه و تشکیل سپاه صدهزار نفری حضرت مهدی(عج)، نخست‌وزیر و فرمانده لشکر7 ولی‌عصر، ‌مردم را به حضور در جبهه‌ها تشویق کردند.

ـ امروز کمک‌های مردمی بهبهان،‌خوزستان، بوشهر، کرج، قمشه، اصفهان و انجمن زرتشتیان شیراز به جبهه ارسال شد. به طور مثال از سوی تعاونی خواربارفروشان بهبهان، یک قطعه چک به مبلغ 986522 ریال برای خرید یک دستگاه وانت به ستاد مرکزی سپاه بهبهان هدیه شد. مردم بوشهر هم در مجموع مبلغ 502100 ریال وجه نقد،‌ چهار قطعه طلا،‌90 کارتن خرما، 200 قوطی کمپوت، سه کارتن کتاب مختلف، 50 دستگاه رادیو دو موج، 18 پاکت پودر رختشویی، دو رأس گوسفند و... به ستاد جذب و اهدای کمک‌های مردمی تحویل دادند.

ـ رئیس‌جمهور در مراسم معارفه فرمانده جدید نیروی هوایی ارتش، نقش ارتش را در پیروزی‌ها و حماسه‌های دوران جنگ، ارزشمند دانست.

ـ در واکنش به افشای ماجرای مک‌فارلین، یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا استعفا داد.

ـ شش خلبان مزدور خارجی ارتش عراق وظیفه حمله به تأسیسات نفتی ایران را به عهده داشتند. روزنامه ساندی‌تلگراف نوشت حملات هوایی عراق به تأسیسات نفتی ایران را شش خلبان مزدبگیر خارجی انجام می‌دهند. این خلبانان شامل سه نفر آلمانی، یک استرالیایی، ‌یک نیوزیلندی و یک نفر از آفریقای جنوبی می‌شود که با درخواست صدام به استخدام ارتش عراق درآمده‌اند و سالانه 200 هزار پوند، حقوق دریافت می‌کنند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات